Merethesblogg

Alla inlägg under maj 2009

Av Merethe Paulsen - 26 maj 2009 21:31

Precis nu är jag lite dålig på att skriva men det har sin orsak i att jag har svårt att hinna med. Hur hinner folk uppdatera sina bloggar och hemsidor varje dag med långa texter och foton?? Jag har i varje fall lite problem att få till det i bland. Nu sover änglebarnen och gubben oxå faktisk. Han skulle söva Tyra och nu sover de gott båda två. Skönt faktisk att sitta uppe i lugn o ro helt själv.

Processen går sakta framåt med vårat gamla renoveringsobjekt. Nu är det taket som gäller. Vi har precis fått av alla gamla tegelpannor och det gick bra om vi bortser ifrån två onda ryggar och en död fågelunge. Stackarn låg i ett bo under en panna på taket. Vi sparade pannan för att tänka ut om vi kunde rädda den på nåt sätt eller om det gick och flytta boet någonstans. Men dagen efter var han borta och vi misstänker att det var skatorna som har tagit honom. Hmm lite ledsna blev vi faktisk.

Noa har varit hos en dagiskompis idag och det var poppis. Han hade haft det jättekul. Tyra går och går nu. Nu går hon oxå ute. Hon har börjat att välja gå framför krypa. I går fick hon sin vaccin och det gick jättebra. Allt bra på 1 års kontrollen. 79 cm lång och 10.900 tung. Stor tjej!

Av Merethe Paulsen - 22 maj 2009 21:41

Astrid Lindgrens värld kan jag rekommendera på det starkaste. Vi hade en kanonresa. Barna var i eld och lågor. De åkte resan till Saltkråkan (som bara var en simpel vagn som åkte inne i en laggård var man såg dockor som rörde sig) tre gånger och tyckte det var jättekul. T.o.m Tyra satt med stora ögon och var fasinerad. Vi hälsade på Emil och Pippi och många flera. Stugorna var trånga men helt ok. Noa ville åka dit igen så jag lovade att vi återkommer om ett  par år då Tyra är litt större.

På korten är Noa i Mattisborgen och på taket till Karlsson på taket. Detär hans favoriter.

Av Merethe Paulsen - 19 maj 2009 23:15

Nu har äntligen Noa somnat. Han är så spänd inför i morgon. Han har väntat så länge för att resa till Astrid Lindgrens värld att han knappt kan vänta längre. Han vill ha med sin en smörgås med prickig korv för att ge till Karlsson på taket. Undrar hur han har tänkt attgöra det? Ska han ha med den hemifrån? Men vi har ingen prickig korv....hmmm.....vi får hitta en lösning på det problemet.

Rapport kommer när vi återkommer! Hej o hopp!

Av Merethe Paulsen - 17 maj 2009 09:11

Gratulerar med dagen alla norrmän!!! 17.maj måste firas i Norge och därför åker vi hem varje år för att göra nettopp det. I år är 17.maj på en söndag så då hade Jonas oxå möjlighet att delta. Hans föräldrar var oxå här för att delta i firandet. Jätteroligt! Vi såg barnetoget i Råde och man undrar varje år på hur många ungar det finns i den lilla kommunen. Jag tycker att toget är långt med tanke på hur få det bor i Råde. Jag skal inte neka för att man blir lite rörd och nationalistisk när man ser alla de finklädda barnen vifta med norska flaggor och sjunga 17.maj sånger. Alla fina bunader som folk har. Det blir bara flera och flera som har det. Ja där har Sverige nåt att lära tycker jag. Norge är bäst!

Helt otroligt men sant. Norge vann melodifestivalen i går kväll. Noa är helt frälst i låten och vill spela den hela tiden. Han spelar luftviol och skuttar runt mens han sjunger Fairytale......

För en gång skull vann den bästa låten och den nästbästa kom på andra plats, Island med sin vackra ballad. Den var underbar! Sen tyckte jag ju att Sverige med Malena skulle ha blivit 3:a men det tyckte tydligen inte Europa. Ja så kan det gå.

Nu åker vi hem till Örebro och Sverige med glada minner efter en otroligt vällyckad helg!

Av Merethe Paulsen - 16 maj 2009 09:26

Våran lilla Tyra är 1 år idag. Grattis på fördelsedagen! Tänk att tiden har gått så fort sen vi åkte in till USÖ för ett år sedan och hon var ute på 38 minuter. Ja då hade hon bråttom. Året som har gått sen dess har varit fylld med glädje över att ha två så underbara barn. Vi har firat dagen med lunch på Engelsviken med deras berömda fisksoppa. Vi satt ute i solen och njöt. Det var Jonas och jag med barnen samt mormor, morfar, farmor och farfar.

Sen åkte vi hem och åt tårta. Sen på kvällen var det grillning och kubbspel. Många fina paket fick hon lilla prinsessan. Vilken underbar dag!

Av Merethe Paulsen - 12 maj 2009 23:06

Noa och Tyra är ju stadsbarn och det är inte ofta man får se djuren på en bondgård när man bor mitt i stan. Därför åkte vi idag till Tomb jordbruksskola i Råde för att titta lite. Där traff vi många hästar som gick ute i det fina vädret. Noa var lite skeptisk och torde inte helt att ge hästarna gräs från handen. Korna inne i stallet gick det bättre med. De klappade han på huvudet och de slickade han på armen. Mmm vilken god lukt det var av oss sen. Tante Anette, Noa, Tyra och jag gick en promenad runt i parken på Tomb och där är det verkligen vackert med vattnet och de små vita broarna. Lyckad tur!

Av Merethe Paulsen - 7 maj 2009 19:58

Noa frågade mig idag: " Varför måste man dö mamma?"  "Ja alla måste det någon gång". " Men jag vill inte dö mamma" . "Nej det ska du inte för du blir gammal så tänk inte på det nu Noa." Då säger min lilla goding:" Jag vill inte dö innan jag börjar i skolan men sen räcker det!"

Ja vad säger man då?

Sandlådan är Noas tillhållställe numera. Han kan sitta där i timmar och leka med sig själv. Som här då han har grävd ned sig själv.


Av Merethe Paulsen - 6 maj 2009 20:34

Äntligen går Tyra. Inte för att  hon är så sen men vi trodde hon skulle vara tidig då hon har varit ganska tidig med allt annat. Hon har gått länge och hållit sig men nu går hon i väg utan all hålla i sig. Så kul tycker hon. Nu gäller det att hålla tungan rakt i munnen.

Så 10 dagar före hennes 1 årsdag går hon. Lilla gumman är inte så liten längre.

Själv har jag varit i väg på Xtravaganza idag och anmällt mig. Hej och hå så får vi se hur det går.

Noa har haft besök av Noel idag och de har haft så kul. Spelat fotboll, lekat i sandlådan, lekt riddare med svärd och hoppat längd i sandlådan. Så nu har man halva sandlådan i hallen så det är bara att hitta fram damsugarn.


Ovido - Quiz & Flashcards