Merethesblogg

Alla inlägg under april 2010

Av Merethe Paulsen - 27 april 2010 22:34

Tyvärr folkens det blir inte bara sol i sommar. Idag såg jag Sädesärlan för första gång i år (ja jag vet att alla andra har sett den för länge sedan men jag har inte det faktiskt) och jag såg den från sidan!!! SÅ då blir det blandat väder i sommar. Min morfar lärde mig nämligen det att när man såg sädesärlan första gången på våren skulle man lägga märke till vilken sida man såg först. Såg man den framifrån blev det fint väder med mycket sol, bakifrån blev det mycket regn och från sidan som jag såg den blev det blandat med sol och regn. Vetenskap på högt nivå   

  



Av Merethe Paulsen - 26 april 2010 22:15

Ja som ni vet ramlade Tyra i går och slog sig i huvudet med reslutatet 2 stygn och ett plåster som sitter fast i håret. Det ska nog blir roligt att få bort sen. Ja det är ett senare problem.

Idag då jag hämtade barnen på dagis blev jag mött av en son som såg ut så här:

Han hade ramlat på asfalten och tagit sig före med näsan.....Inte så smart kanske, men det var det han gjorde. Så nu ser han ut som en riktig boxare , inga tänder och sår på näsan.  Konstigt att jag inte vill att han ska börja med den sporten. 

Av Merethe Paulsen - 25 april 2010 21:01

Vår lilla Tyra fick sina 2 första stygn idag.

Hoppa i soffan är inte att rekomendera som fritidssysslor när man inte ens är 2 år. I morse hoppade hon på sin bror i soffan och ramlade bakåt och slog i bakhuvudet i kanten på soffbordet. Det small högt! Otroligt att det kan låta så mycket av ett lite mjukt barnhuvud mot en rund kant på ett bord. Hon skrek och blodet forsade. Ja kanske inte forsade men mycket blod var det. Vi forsökte tvätta för att se hur såret såg ut men det var inte lätt med allt hår i vägen. Vi fick ta henne i duschen. Då kom det fram en glipa på ca 2-3 cm. Vi åkte till jourmottagningen och där konstaterade läkaren att det fick bli 2 stygn. Tyra var jätteduktig! Hon skrek när hon fick två bedövningsstick men sen var det lugnt. Våran lilla gumma! Nu ligger hon och sover lugnt i sin säng som tur är. Här är en bild som togs för ett par dagar sen då hon hade klädd sig själv för att gå ut och leka.

  

Av Merethe Paulsen - 23 april 2010 20:07

Här är det nu 5 grader och inatt var det frost. I morse då jag gick hem från jobbet frös jag nestan ihjäl! Det är slutet på april och vintern verkar inte slippa taget. I fjol på detta datum var det 20 grader kan jag se på mitt blogginlägg. Det känns långt borta. Är det islänningarnas fel eller vem kan jag lågga skulden på för denna bitande kyla? Jag skickar mina onda tankar till den som står bakom och hoppas att det snart blir bättre. Så va ska vi göra mens vi väntar? Jag tar en varm dusch. Hejdå  

Av Merethe Paulsen - 12 april 2010 23:18

Stort grattis till vår gamling Ior som fyller 9 år idag!   

  

Av Merethe Paulsen - 12 april 2010 22:59

Nu har vi haft en turbulent vecka. Förra tisdagen satt vi på akuten i 4 timmar på väntrummet bland alla sjuka folk men en kräkande Tyra i armarna. Alla kom  in och inte vi......Ursäkta mig men jag trodde barn gick före vuxna på akuten....så fel jag kan ta. Det var tydligen bara en läkare som tog imot barn den kvällen och just den kvällen var det många barn som behövde hjälp. Men vår dotter hade inte fått i sig en droppe vatten på över ett dygn och var nu hängig och trött. Hon kräktes hela tiden fast det inte fanns något att kräkas upp, så vi satt kvar och väntade och väntade och väntade. Jag som trodde jag skulle missa halv 8 hos mig och Dr.House på tv men det gick på tv`n i väntrummet så det var vel det enda positiva i allt eländet.

Efter 4 timmar fick vi träffa doktorn och det gick på 5 minuter. Hem igen med förmaningar om vätskeersättning och att vi fick söka igen om hon blev sämre.  Jaha 4 timmar bortkastad tid!  


Som tur var va hon bättre dagen efter och vi kunde åka till Norska fjällen som planlagt. Vi åker varje år till Vierli som ligger på Hardangervidda. Där är det riktigt fint och det var det i år oxå. Vi hade kanonväder och fjällen visade sig från sin bästa sida.

Noa åkte som en tok. Han åker numera snabbare och bättre än de flesta av oss. Inte för att det säger så mycket, men han har blivit riktig duktig på slalom.


Här är Noa med tante Anette på toppen av backen.


Efter några sköna dagar i fjällen stannade vi en dag i Råde hos mimmi och morfar. Nu har våren kommet för fullt och barnen tog i dag på sig sina vårskor för första gång. Tyra har nya rosa tygskor. Jag tänkte att det går bra för det är ju tort ute. Men va händer? Lilla Tyra hittar den enda lilla pölen som finns  hela Råde......

              


Nu är vi äntligen hemma igen i Örebro och alla är friska! Underbart!

Av Merethe Paulsen - 5 april 2010 20:13

Jag har en fundering på var alla pengar i sonens sparbössa kommer ifrån? Hans lilla skattkista i porslin var full av småpengar och vi tänkte tömma den för att räkna hur mycket det var. Han har sparat sedan i fjol sommar och nu undrade han på om han kunde köpa något för sina pengar. Vi blev eniga om att det kunde han. Vi tänkte att det är väl max 300 spänn där så han får väl köpa nog en star wars gubbe eller nåt. Så fel vi kunde ta.....Gissa hur mycket pengar det var?

1000 kronor blandat i svenska och norska blanka kronor. Helt otroligt!

Var kom de ifrån? Med tanke på att jag har forsökt att spara lite hela vintern och jag har inte kommit upp i den summan än. Jag får väl gå i skola hos sonen och lära mig hur man spar. Ja som ni förstår blev det ingen leksaksgubbe men detta:

  

Av Merethe Paulsen - 2 april 2010 20:29

Är man lite egoistisk om man måste sitta hemma en långfredag med en febersjuk dotter (38,4) istället för att vara med vänner och familj och äta god mat och god dricka och man då tycker mer synd om mig själv än om dottern? Jag bara frågar......

Det värsta är ju att hon är inte så sjuk att hon inte kan springa runt och hitta på saker hela tiden ändå. Gubben och sonen är och roar sig 0och här sitter faktisk jag och tycker synd om mig själv.....vilken tur att det finns godis i barnens påskägg....det minskar i dom nu kan jag säga.

En liten bild på hur sjuk min dotter är just nu

  

Ovido - Quiz & Flashcards