Merethesblogg

Direktlänk till inlägg 30 september 2010

Peter Jöback

Av Merethe Paulsen - 30 september 2010 22:32

Jag har bott i Sverige i 12 år. Det är rätt länge tycker jag. Har alltså bott här 1/3 av mitt liv. På dessa 12 år har jag lärt mig språket rätt så bra och jag har anpassat mitt liv här i Sverige. Jag är fortfarande inte svensk medborgare för att poängtera det än en gång, men jag känner en tillhörighet här som om jag skulle vara svensk ändå. Det är alltså sällan att jag inte känner gemenskapen och att jag inte kan skratta åt olika svenska skämt. Ni vet sånna skämt som man måste bo och leva där för att förstå. (Som till eksempel Öystein Sunde hjemme i Norge, man må väre nordmann for å forstå humoren ikke sant?) Jaja nok om det. Det jeg ville si var att i kväll hände det något som gjorde att jag kände mig utanför. Jag är inte svensk! Var med en kompis på konsert med Peter Jöback. Han är underbar! Båda att titta på och lyssna på tycker jag. Fram till idag har jag faktiskt inte lyssnat mycket på honom, men vem har inte hört hans julskiva till exempel? Så jag gick dit med högsta förväntningar. Jag visste såklart att det inte skulle bli julsånger men jag tänkte att det kommer säkert många andra bra. Och det gjorde det! Han var kanonbra!

Så fram till mitt poäng. Mitt i konserten sjunger han en låt som heter "Guldet rinner ut i sanden" eller nåt. Då reser alla sig och klappar. Alla är i extas...Min kompis säger med tårar i ögonen att detta är hennes favorit och den hon väntade på....Men hallåå nu har jag missat nåt. Jag har ALDRIG hört denna låt. Min kompis tittar på mig som om mitt huvud har ramlat av eller nåt.   

Hur är det möjligt undrar hon? Det är ju från Kristina från Dufvemåla. Och? Är det en film eller vad är det? Då skakar min kompis på huvudet och säger att nu förstår hon att jag är norsk. Jaha så vet ni det. Jag  är norsk  

Men Peter är fortfarande underbar

  

 
 
Ingen bild

hanna

30 september 2010 23:18

hi hi att du lyckats undgå den låten. Om du nu är norsk eller svensk spelar ingen roll, du e lika underbar för de. Å det är väll inte alla som får chansen att ta vara det bästa från 2 länder :)

Merethe Paulsen

30 september 2010 23:34

Nej precis. Men jag har ju faktiskt gått miste om något jättebra tydligen. Stor kram:)

 
Ingen bild

Frustrerte Heidi

3 oktober 2010 11:32

12 år? Så lenge så fort?
Nei, det er ikke bra. At det går så fort mener jeg.

Jeg skjønte ikke hva dette dreide seg om. Altså jeg skønner hva du mener med å føle seg utenfor, det er jeg stort sett hele tiden, men hva er Guldet rinner ut i sanden og Kristina från Dufvemåla? Hva betyr det? Hvorfor er det så stort for Svenskene? Det kunne du jo godt ha opplyst oss NORSKE leser om! For du fant det vel ut?

Merethe Paulsen

19 oktober 2010 08:46

Gud så deilig Heidi å höre at det er fler enn meg som ikke har hört om dette. Fikk nemlig höre fra mamsen at det hadde hun minsann hört om och at jeg var helt bak mål som ikke hadde gjort det. Men her kommer forklaringen ihvertfall. Kristina från Dufvemåla er en musikal som gutta i ABBA(Björn og Benny) har gjort og som tydligvis var enormt populärt da den gick i mitten på 90-tallet. Peter Jöback hadde hovedrollen og sang da denne Guldet rinner ut i sanden i denne musikal. Denne låt ble en kjempehit i Sverige og Peter Jöback slo igennom som artist. Så nå Heidi har du lärt noe idag også:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Merethe Paulsen - 14 december 2011 10:05


I går var det årets Luciafirande på dagis. Här ser ni hur gulligt det var   Tyra är Lucia som är mitt i bilden vänster om stjärngossen. Hon var noga med att hålla händerna på rätt sätt.   Årets gulligaste Lucia   Sen var det fika in...

Av Merethe Paulsen - 11 december 2011 22:10


Ibland undrar jag varför man på död och liv ska ha traditioner som varje år gör att man bränner x antal fingrar något fruktansvärd samt nästan tappar all förstånd på köpet? Våra 2 små underverk kräver att vi ska ha ett sånn tradition varje år innan j...

Av Merethe Paulsen - 20 oktober 2011 21:40


Just nu drunknar vi nästan i trattisar....Ja faktiskt! Har plockat hur mycket som hälst. Känns som det är mera än vad det brukar vara eller? Det är ju tur vi hittar dom då de gula är helt omöjliga tycker jag. Har inget bra gula kantarellställe men ...

Av Merethe Paulsen - 19 oktober 2011 17:51


På fejan cirkulerar det nu olika bilder som man ska leta noga och se om man hittar katten.....Vilken jä..a katt?? Jag ser och ser och ser men inte fasen hittar jag någon katt eller något annat djur överhuvudtaget på de bilderna. Sen kommenterar alla ...

Av Merethe Paulsen - 18 oktober 2011 18:37

Noa har nu gått ett par månader i 1:an. Han stortrivs och tycker det är roligt att gå i skolan. Det jag funderar på är hur de lär sig något? Han har inga läxor och inga skolböcker och när jag frågar om han har lärt något i dag är alltid svaret jag ve...

Ovido - Quiz & Flashcards